צור אפרתי      Tzur Ephrathy



להצטרפות לרשימת התפוצה הכנס את כתובת הדואר האלקטרוני שלך:
 שלח


מה זה קרטה?

קרטה

הקרטה היא אמנות לחימה שמקורה בשרשרת איים דרומית ליפן, הנקראת אוקינאווה או בשמה המסורתי ממלכת ריו-קיו. התפיסה המקובלת לגבי הקרטה היא שהוא הגיע מיפן, מכיוון שמשם הקרטה הופץ לכל העולם ובקרטה מרבים להשתמש במילים ומושגים בשפה היפנית.

בואו נכיר את הקרטה קצת יותר:
פירוש המילה קרטה הוא יד ריקה, ולכן אין בקרטה משתמשים בכלי נשק כלל!
הקרטה מקנה זריזות, כושר, ביטחון עצמי, יציבה נכונה, משמעת, משפר את הריכוז, קואורדינציה טובה ושיפור יכולות מוטוריות וקוגנטיביות, גמישות וחיזוק השלד והשרירים ועוד יתרונות רבים. כל זאת בעזרת עבודה פיזית, ערכית, סמכותית ומשמעתית, על פי טכסי וכללי התרבות היפנית.

הקרטה הוא גם פעילות גופנית בריאה, גם הגנה עצמית ובעיקר פעילות מהנה לכל השפחה, לכל גיל מגיל 4 ומעלה, לגברים ונשים, לנערים ונערות, לילדים וילדות כאחד!

קרטה ביפנית
סמל ISKF

איחוד הקרטה הבינלאומי (ISKF)

איחוד הקרטה מחוץ ליפן, שמקורו בארצות הברית, הוקם בשנת 1961 על ידי מאסטר טראיוקי אוקאזאקי, דאן 10 ISKF, אשר משמש היום כנשיא הארגון והמאמן הבכיר ביותר באירגון. האירגון מקיים קורסים, תחריות ומחנה קיץ חד-שנתי (אליו מזדמן לי לנסוע מדי כמה שנים). שורשיו של ה-ISKF באו מן ה-JKA ומשמש זרוע עצמאית וחזקה בפני עצמה.

אירגון הקרטה היפני (JKA)

ארגון הגג העולמי, שהוקם בשנת 1949 על ידי מאסטר פונאקושי גיצ'ין (מייסד הקרטה המודרני), מאסטר מאסאטושי נאקאיאמה (מפיץ הקרטה לעולם, יד ימינו של פונאקושי סנסאי וממשיך דרכו) ומספר מתלמידיהם הבכירים, כמו גם מאסטר טראיוקי אוקאזאקי. האירגון נוסד כדי לרכז ולאחד את התורה החדשה ולהפיצה ברחבי יפן ובהמשך מחוצה לה.

סמל JKA
סמל ש.ר.י

עמוטת שוטוקאן ריו ישראל (SRI)

ארגון שוטוקאן ריו ישראל הוקם בידי כמה חברים לדוג'ו (מכון האימונים) בשנת 1986, כעמותה רשומה שתאגד תחת מטרותיה ותקדם את הקרטה בישראל. כיום עומד בראשה סנסאי עודד פרידמן כיו"ר וסנסאי מישל ביטון כראש ועדה טכנית. העמותה מקיימת אירועים וכנסים שונים (בהם לוקח אני חלק ובחלקם אף מעביר אימונים).

הקרטה בארץ

באימוני הקרטה בארץ משתמשים הרבה במינוחים יפניים, מתנהגים באופן יפני ומביאים את פינת התרבות היפנית לתוך התרבות הישראלית ומנסים ליצור מעין בליל תרבותי אחר, ממושמע יותר ושונה ממה שאנו מכירים.
הערכים עליהם מבוסס הקרטה, שונים מן הערכים החברתיים המוכרים לנו ביום-יום, אך שונים, ובקרטה אנו יצרים בועת תרבות אחרת, מנומסת, אדיבה ושקטה.



מאסטר יאגוצ'י ואני

הקרטה בעולם

הקרטה בעולם מפוצל לשיטות שונות וסיגננות שונים. סגנון השוטוקאן הוא מהגדולים והמוכרים בעולם, אך אינו היחיד. גם סגנון השוטוקאן הוא מגוון מאוד ובעל שוני בין השיטות.
אנו, בשוטוקאן ריו ישראל, עושים את מאמצים גדולים ביותר לבחור את מיטב המאמנים בעולם עבור חניכי העמותה. מייסד השוטוקאן קרטה היה מאסטר פונאקושי גיצ'ין אשר העביר את השרביט למאסטר נאקאיאמה מאסטושי ולאחר מותו השרביט עבר למאסטר אוקאזאקי טרויוקי.

הקרטה כספורט

הקרטה אינו מוגדר כספורט, אלא כאמנות לחימה ודרך חיים. למרות זאת, מדי שנה אנו מקיימים תחרות שנתית, המעודדת את המשתתפים להשתפר ולהצליח בקרטה. התחרות אינה יעד או מטרה! הזוכה בגביע בהחלט מקבל כבוד, אך המטרה היא להמשיך להתאמן ולהנות מהאימונים ולא מהגביע. היום אתה זוכה מחר אתה לא ולהיפך. הגביע או הניצחון בתחרות הינו צעד מחזק בתוך דרך ארוכה.
"המטרה נשגבת של אמנות הקרטה אינה ניצחון או הפסד אלא שלמות האופי של העוסקים בה" פונקושי גיצ'ין.




הדוג'ו-קון ביפנית

הקרטה הערכי
לקרטה יש אמות מוסר מאוד ברורות ואנו מבדילים עצמינו מאמנויות אחרות, בכך שאנו הולכים בדרך הדוג'ו-קון (חוקי מכון האימונים). אילו חמישה חוקים שאנו מדקלמים אותם בסיום כל אימון, ועל פיהם אנו נוהגים. החוקים הללו אולי לא עושים אותנו יותר טובים מאחרים, אבל הם עושים אותנו שונים מאחרים.

ואילו החוקים:

דוג'ו-קון:
1. רדוף שלמות הופי
1. היה נאמן לדרכך
1. השקע מאמץ מירבי
1. כבד את הזולת
1. הימנע מהתנהגות אלימה


* הספרה 1 בראשית כל חוק אינה טעות, אלה מסמלת שכל החוקים הינם חשובים כחוק ראשון











צור אפרתי - תרבות יפן - הרצאות ופעילויות
לפרטים נוספים: 052-5717930
לייבסיטי - בניית אתרים